БЕТА-ВЕРСІЯ
Укр
усі дзвінки зі стаціонарних телефонів України безкоштовні
Инфо
Дзвінки зі стаціонарних і мобільних телефонів у межах України безкоштовні.
0 800 50 05 05
Новини

Держфінпослуг посилить контроль за якістю активів страхових компаній

13 Червня 2008 року
Держфінпослуг найближчим часом має намір винести на узгодження з учасниками страхового ринку нове розпорядження, яким збирається повернути собі контроль за розміщенням страховиками резервів, що вона втратила наприкінці минулого року.

Більше того, регулятор вирішив піти далі й тим же документом ввести вимоги до достатності капіталу страхових компаній (СК). Як повідомив директор департаменту страхового нагляду Держфінпослуг Вадим Коломієць, проект відповідного нормативного документа проходить останню доробку в Держкомісії: "Основними положеннями ми встановлюємо методологію покриття активів СК. У такий спосіб ми зможемо повернути контроль за формуванням страховиками страхових резервів, більше того — почнемо контролювати те, що раніше контролю не підлягало". За його словами, вимоги до покриття резервів СК будуть схожі з тими, які встановлювалися Держфінпослуг раніше.

У випадку ж введення нормативу достатності капіталу страховикам доведеться серйозно задуматися над оцінкою своїх активів. Регулятор має намір затвердити нові нормативи таким чином, щоб вони враховували вимоги як до якості активів СК, так і до їхньої диверсифікованості. Таким чином, СК будуть змушені забезпечити себе ліквідними активами, достатніми не тільки для покриття страхових резервів, але й для забезпечення мінімально встановленого розміру статутного фонду (для "ризикових" СК — EUR1 млн., для "лайфових" СК — EUR1,5 млн.), а також зобов'язань, не зв'язаних зі страховою діяльністю. "Не виключено, що такий підхід викличе невдоволення багатьох страховиків. Найімовірніше, компанії будуть намагатися знайти зачіпки, щоб скасувати й це наше рішення, — відзначив Вадим Коломієць. — Але я хотів би підкреслити, що в жодній країні поки не бачив, щоб суд забороняв регулювальному органу виконувати його прямі обов'язки."

За словами представників крупних СК, багато страховиків продовжують керуватися при розміщенні резервів втраченими в кінці 2007 р. чинність вимогами Держфінпослуг. Більшість учасників ринку з великою обережністю коментують ініціативи регулятора, тому що останній поки не розголошує точний зміст своїх вимог. Втім, страховики вже висловлюють побажання до документа, що готується.

Деякі страховики також виразили впевненість, що регулятору варто дозволити компаніям інвестувати кошти в сертифікати інвестиційних фондів. Учасники ринку відзначають, що сертифікати ИСИ самі по собі є диверсифікованими фінансовими інструментами й були б цікаві як "ризиковим", так і "лайфовим" СК. Жорсткість вимог до активів СК почасти викликано діями деяких компаній, спрямованими на зняття обмежень по розміщенню страхових резервів. Справа в тому, що Закон "Про страхування" визначає тільки перелік активів, якими СК можуть представляти свої страхові резерви. До них ставляться:

кошти на поточному рахунку;
банківські депозити;
банківські метали;
нерухомість;
акції;
облігації;
іпотечні сертифікати;
державні ЦП;
права вимоги до перестрахувальників;
кредити страхувальникам;
наявні кошти в касі;
інвестиції в економіку по напрямках, що встановлені Кабміном.
Ще в 2004 р. Держфінпослуг спробувала ввести обмеження на інвестування резервів в окремі категорії активів, прийнявши розпорядження #3104. Дії регулятора були викликані практикою покриття страхових резервів неліквідними ЦП, що реалізовували багато компаній. Якби виникла необхідність виконати зобов'язання перед клієнтами, такі СК попросту не змогли б вчасно перевести неліквідні активи в гроші. Регулятор домагався від "ризикових" СК розміщення страхових резервів з урахуванням наступних обмежень: гроші на поточних рахунках — не більше 5% резервів; банківські депозити (у тому числі у валюті) — не більше 70%, при цьому не більше 10% — в один банк; нерухомість — не більше 20%; акції й облігації — не більше 40%, при цьому не більше 5% — у ЦП одного емітента; інвестиції в державні ЦП — не більше 40%; у банківські метали — не більше 10%. Пізніше з'явилася ще одна вимога: ЦП, якими СК має намір представити резерви, повинні котируватися на фондовій біржі або в торгово-інформаційній системі. Акції або облігації іноземних емітентів повинні пройти лістинг на одній з таких площадок, як Нью-Йоркська, Лондонська, Токійська, Франкфуртська біржі, торгово-інформаційна система NASDAQ.

Правила розміщення страхових резервів відразу стали каменем спотикання у відносинах страховиків і регулятора. Дійшло до того, що наприкінці 2005 р. СК "Київське страхове суспільство" ініціювала судовий позов з метою домогтися скасування згаданих нормативів. Тривалий розгляд закінчився тим, що Апеляційний суд м. Києва своїм рішенням від 9 жовтня 2007 г., по суті, задовольнив вимоги страховиків.

У підсумку, розпорядженням #8316 Держфінпослуг була змушена скасувати обмеження на розміщення страхових резервів, які вводилися Держкомісією протягом 2004-2007 рр. Як результат: в 2008 р. СК увійшли, маючи право інвестувати кошти страхових резервів на свій страх і ризик. "Тепер компанії можуть купити акції (будь-якої якості. — Ред.), мати всього одну гривню на поточному рахунку й дотримувати при цьому вимоги по покриттю резервів", — сказав Вадим Коломієць. Тим же розпорядженням регулятор фактично склав із себе повноваження по контролю за наявністю і якістю страхових резервів у СК. Втім, багато представників страхового ринку побоюються сформованої ситуації, вважаючи, що інвестування страховиками коштів у мало ліквідні активи може привести до банкрутства компаній.

Треба сказати, що, по даним Держфінпослуг, за 2007 р. переваги СК у питанні розміщення резервів помітно змінилися. Зокрема, збільшилися обсяги вкладень коштів у нерухомість — з 794,6 млн. грн. до 1,158 млрд. грн., у банківські депозити — з 5,454 млрд. грн. до 6,172 млрд. грн., а також інвестиції в економіку України — з 32 млн. грн. до 79,2 млн. грн. При цьому зменшився обсяг інвестицій у корпоративні цінні папери (акції й облігації) — з 8 млрд. грн. до 7,7 млрд. грн. Найбільші побоювання викликає збільшення обсягу інвестування в нерухомість, тому що в цьому випадку СК, розраховуючи на ріст її вартості, позбавляють себе можливості оперативно продати даний актив і розрахуватися по зобов'язаннях. У цілому ж структура активів, якими представлені страхові резерви СК, свідчить про те, що страховики воліють вкладати кошти у банківські депозити, цінні папери й права вимоги до перестрахувальників.

Введення нових нормативів може змусити СК істотно перерозподілити свої активи й позбутися від неліквідних ЦП у своїх портфелях. А це може виявитися скрутним для більшості учасників ринку. Наприкінці 2007 р. регулятор уже вимагав від СК, щоб вони позбулися від акцій, представлених в 3-м рівні лістингу фондових бірж. Тоді ЛСОУ заявила про необхідність введення перехідного періоду для виконання вимог Держкомісії, тому що страховики були просто не в змозі в стислий термін позбутися від проблемних активів. При цьому Ліга визнала, що на той час близько 90% ЦП, у які страховики вклали свої кошти, ставилися саме до 3-го рівню лістингу, у який входять найменш ліквідні акції й облігації.

Тут ви можете підписатися на наші найсвіжіші новини.

ОРАНТА входить до ТОП 5 компаній з продажу електронного полісу Автоцивілки
20.11.2018 15:03:00 Детальніше
Святкуймо 97 років разом!
ОРАНТА зайняла перше місце на ринку Автоцивілки!
23.05.2018 12:54:00 Детальніше
Електронний поліс в Україні ввімкнено!
Повідомлення про проведення позачергових Загальних зборів акціонерів та проект порядку денного
Підсумки роботи страхової компанії ОРАНТА за 2016 рік